Chris Marker Notes from the Era of Imperfect Memory

Level Five: Filmnotes @ PFA + argos/arte

L

Pacific Film Archive Notes

A woman, a computer, an invisible contact: this is where Marker’s new film begins. Laura’s job is to design a video game based on the battle of Okinawa, a tragedy little known in the West but which played a determining role in the outcome of World War II, in the postwar period, and even in our own day. But unlike classic strategy games, where the goal is to change the course of history, the aim of this game is to recreate the events of history exactly as they happened. Working on "Okinawa," Laura meets informers and actual witnesses of the battle (among them filmmaker Nagisa Oshima) on a mysterious Internet-like network. She gradually assembles pieces of the puzzle until one day they begin interfering with her life.

Written by Marker. Photographed by Marker, Gérard de Battista. With Catherine Belkhodja, Kenji Tokitsu, Nagisa Oshima. (106 mins)

LEVEL FIVE

Argos / Arte VHS Notes

LEVEL FIVE
un film de Chris Marker avec Catherine Belkhodja, la participation de Oshima Nagisa, Tokitsu Kenji, Ushiyama Ju’nishi et le témoignage du Révérend Shigeaki Kinjo

Une femme (Laura), un ordinateur, un interlocuteur invisible : tel est le dispositif à partir duquel LEVEL FIVE se construit. Cette femme a “hérité” d’une tâche : terminer l’écriture d’un jeu vidéo consacré à la bataille d’Okinawa – une tragédie pratiquement inconnue en Occident, mais dont le déroulement a joué un rôle décisif dans la façon dont la Deuxième Guerre mondiale s’est achevée, et même, on le verra, dans ce que fut l’après-guerre, dans ce qu’est notre présent.

Singulier jeu en vérité. A l’inverse des jeux de stratégie classiques dont le propos est de renverser le cours de l’Histoire telle qu’elle s’est accomplie. Mais en travaillant sur Okinawa, en rencontrant par l’intermeédiaire d’un mysterieux réseau parallèlle à Internet des informateurs et même des témoins de la bataillle (parmi le cinéaste Nagisa Oshima), Laura accumule les pièces de la tragédie, jusqu’au moment où elles commencent à interférer avec sa propre vie.

Comme tous les jeux vidéo, celui-ci avance par “niveau”. Laura et son interlocuteur, intoxiqués par leur entreprise, ont fini par en faire une métaphore de la vie elle-même, et distribuent des levels à tout ce qui les entoure. Atteindra-t-elle LEVEL FIVE ?

1997 · COULEURS · 106 MIN

For a perceptive essay on Level Five, see Andrew Tracy’s piece on Reverse Shot – Museum of the Moving Image, from which we have gratefully borrowed the image used above.
«“I’ll have to give these images to my friend Chris one day, see if he can make any sense of them,” says Laura (Catherine Belkhodja), the protagonist of Level Five; “Chris, the editing wunderkind,” she slyly adds.»

See also the Beta Transcript for Level Five here: chris-marker/level-five-transcript-beta.

4 comments

  • In Algeria, the country where i live, impossible to see Marker’s movie. A soft dictature, happy liberty !

  • L’expression et la liberté de parole ne sont pas faciles dans certains pays du monde. Votre compatriote, le dessinateur Ali Dilem – http://fr.wikipedia.org/wiki/Ali_Dilem – en sait quelque chose. Chris Marker aussi, en France et à une époque pas si lointaine. J’espère, Majohba, que vous aurez la possibilité de voir,un jour, les films censurés.
    The expression and the freedom of speech aren’t easy in some countries of the world. Your fellow countryman, the cartoonist Ali Dilem – http: // fr.wikipedia.org / wiki / Ali_Dilem – knows something about it. Chris Marker also, in France and in a time not so older. I hope, Majohba, that you will have the possibility of seeing, one day, the censored films.

Chris Marker Notes from the Era of Imperfect Memory

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