Chris Marker Notes from the Era of Imperfect Memory

Chris Marker Bibliography: Primary Sources

C

Books

Marker, Chris. L’Homme et sa libérté. Paris: Editions du Seuil, 1949.

Marker, Chris. Le Coeur net: Roman. Preface de Jean Cayrol. Paris: Le Club français du livre, 1950.
[English translation: The Forthright Spirit. Trans. Robert Kee and Terence Kilmartin. London: Wingate, 1951.]
[German translation: Die Untrüglichen, Frankfurt am Main: Verlag des Frankfurter Hefte, 1951 (trans. Walter Maria Guggenheimer). New edition: Basel: Die Brigg, 1956.]

Regards sur le Mouvement Ouvrier. Cacérès, Benigno, and Chris Marker. Collection “Peuple et Culture” no. 5. Paris: Editions de Seuil. 1952.

Marker, Chris. Giraudoux par lui-même. Paris: Editions du Seuil, 1952.

Regards neufs sur la chanson. Rarlatier, Pierre, and Chris Marker. Collection “Peuple et Culture” no. 9. Paris: Editions de Seuil. 1954.

Marker, Chris. Coréennes. Paris: Editions du Seuil, 1959.
[Korean translation. Seoul: Noonbit Publishing Co., 2008.]
[English text with letterpress cover, no photographs, to accompany Korean trans.. Trans. Brian Holmes with Afterword (1997) by Chris Marker. Columbus, OH: Wexner Center for the Arts, 2009.]

Marker, Chris. Commentaires. Paris: Editions du Seuil, 1961.
[Reprinted as Commentaires 1, Paris: Editions du Seuil, 1967].

Marker, Chris. Commentaires 2. Paris: Editions du Seuil, 1967.

Marker, Chris. Le Fond de l’air est rouge: Scènes de la troisième guerre mondiale 1967-1977. Paris: Maspero, 1978.

La renfermée: La Corse. Text by Marie Susini and photos by Chris Marker. Paris: Editions de Seuil. 1981.

Marker, Chris. Le Dépays. Paris: Herscher, 1982.

Marker, Chris. La Jetée : ciné-roman. New York: Zone Books, 1992. [Reprinted 2008].

Marker, Chris. La petite illustration cinématographique: Chris Marker, Silent Movie. Columbus: Wexner Center for the Arts, Ohio State University, 1995.

Marker, Chris. Staring Back. Columbus, OH: Wexner Center for the Arts and Cambridge, MA: MIT Press, 2007.

Marker, Chris. A Farewell to Movies. Abschied vom Kino. Zürich: Museum für Gestaltung Zürich, 2008.

Marker, Chris. Quelle Heure Est-elle? Owls at Noon. Koreans. Crush-Art. New York: Peter Blum Edition, 2009.

Marker, Chris. Passengers. New York: Peter Blum Edition, 2011.

deslivres

Further Scenarios / Commentaries

Marker, Chris. “A.K.” Avant-Scène Cinéma 403/404 (June/July 1991), 124ff.

Marker, Chris. “À Valparaiso: Court métrage de Joris Ivens.” L’Avant-Scène Cinéma 76 (Dec. 1967), 50-57.

Marker, Chris. “Cuba Si!, Censor No!” Trans. Garry Broughton. Movie 3 (Oct. 1962), 15-21.

“La Jetée” L’Avant-Scène Cinéma 38 (June, 1964), 28ff.

Marker, Chris. “Sans Soleil” [French, partial]: Traverses 28/39 (November, 1986) [“Japon Fiction”]. Paris: Edition du Centre Georges Pompidou, 256-266.

Marker, Chris. “Sans Soleil” [English trans., partial]. Semiotext(e) IV/3 (1984) [“Oasis”], 33-40.

“Le Tombeau d’Alexandre” Positif 391 (September 1993), 49ff.

Poems

Marker, Chris. “Chant de l’endormition” Le Mercure de France 1067 (July 1, 1947), 428-434.

Marker, Chris. “Romancero de la montagne” Esprit 135 (July 1947), 90-98.

“La dame à la licorne.” Le Mercure de France 1024 (December 1948): 646- 48.

Marker, Chris. “Les Séparés” Esprit 17/12 (Dec. 1949), 921-922.

Photographs

“La Chine, Porte Ouverte.” Esprit (Jan.1956).

Marker, Chris. “Sans Soleil” Traverses 28/39 (November, 1986) [“Japon Fiction”]. Paris: Edition du Centre Georges Pompidou, 256-266.

Short Stories

Marker, Chris. “Till the end of time.” Esprit 129 (January 1947), 145-151.

Marker, Chris. “Phénomène (n.m.).” https://chrismarker.org/chris-marker/phenomene-nm/ [French original. English version “Phenomenon (n.),” trans. Dorna Kazheni, https://chrismarker.org/chris-marker/phenomenon-n/. April 6, 2008. Subsequently printed: “Phénomène (n.m.)”, Trafic, 30 (Summer 1999), pp. 26-33.

Articles [Selected]

Marker, Chris. “Orphée.” Esprit 18/11 (Nov. 1950), 694-701.

Marker, Chris. “Croix de bois et chemin de fer.” [signed “C.M.”] Esprit (Jan. 1951), 88-90.

Marker, Chris. “Bernard Pingaud: L’Amour triste.” Esprit 19/2 (Feb. 1951), 314-315.

Marker, Chris. “Réunions contradictoires.” [signed “C.M.”] Esprit 19/4 (April 1951), 599-600.

Marker, Chris. “Petite suite sur thème de chansons.” [signed “C.M.”] Esprit 19/5 (May 1951), 765-769.

Marker, Chris. “Siegfried et les Argousins, ou le cinéma allemand dans les chaînes.” Cahiers du cinéma 4 (July-Aug. 1951), 4-11.

Marker, Chris. “L’Esthétique du dessin animé.” [signed “C.M.”] Esprit (Sept. 1951), 368-369.

Marker, Chris. “Gérald Mc Boing-Boing.” [signed “C.M.”] Esprit (Nov. 1951), 826-827.

Marker, Chris. “Le Chat aussi est une personne.” [signed “C.M.”] Esprit 20/1 (Jan. 1952), 78-79.

Marker, Chris. “Une Forme d’ornement.” [review of Prince Bayaya, film by Jiri Trnka, signed “Christian Marker”]. Cahiers du cinéma 2/8 (Jan. 1952), 66-68.

“Lettre de Mexico.” Cahiers du cinéma 4/22 (April 1953), 33-35.

Marker, Chris. “Lettre de Hollywood: Sur trois dimensions et une quatrième.” Cahiers du cinéma 5/25 (July 1953), 26-34.

“Le Cinérama.” Cahiers du cinéma 5/27 (Oct. 1953), 34-37.

Marker, Chris. “On the Waterfront.” [signed “C.M.”] Esprit 23/3 (March 1955), 440-443.

Marker, Chris. “The Last Bolchevik: Reminiscences of Alexander Ivanovich.” Film Comment, Vol. XXXIII No. 4 (Fall 2008), 12-13.

Marker, Chris. “Sixties.” Critical Quarterly, Vol. 50 Issue 3 (17 October 2008), 26-32.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-8705.2008.00840.x/pdf

Marker, Chris. “C’est les luttes virales, groupons-nous et demain…” poptronics. 19 Mars 2009.
https://www.poptronics.fr/C-est-les-luttes-virales-groupons

Marker, Chris. “Pour JJ, en mémoire du cinéaste explorateur Jean-Jacques Languepin.” Images documentaires 77 (July 2013).

Marker, Chris. « Chats, vaches, cochons… », Vacarme, vol. 56, no. 3, 2011, 26-29.

Translations

Powers, James F. Le Prince des ténèbres. Co-trans. Charles Antonetti. Paris: Editions du Seuil, 1951.

Chris Marker Notes from the Era of Imperfect Memory

Recent Articles

Core Content

Pin It on Pinterest

Share This