Nora Alter’s Chris Marker Bibliography of Primary Sources

From Alter, Nora. Chris Marker. Urbana: Univ. of Illinois Press, 2006.

Many thanks to Nora Alter. All works by Chris Marker unless otherwise noted.

OCR is an inherently unstable process still. While we have gone through the bibliography line by line, there may be errors still. Please let us know if you find any remaining errors from scanning/editing. Many thanks in advance.

Literary Works and Photo books

“Till the end of time,” Esprit 129 {1947): 145-51.

Le coeur net [The Sure Heart]. Collection “Esprit.” Paris: Editions de Seuil. 1949; Collection “Roman.” Paris: Le club français du livre, 1951; Collection “Le Petite Ourse.” Lausanne: La Guilde du Livre, i960.

L’homme et sa liberté. Collection “Veillées” no. 4. Paris: Editions de Seuil. 1949.

Giraudoux par lui-même. Collection “Les Ecrivains de toujours” no. 8. Paris: Editions de Seuil. 1952.

Regards sur le Mouvement Ouvrier. Cacérès, Benigno, and Chris Marker. Collection “Peuple et Culture” no. 5. Paris: Editions de Seuil. 1952.

Regards neufs sur la chanson. Rarlatier, Pierre, and Chris Marker. Collection “Peuple et Culture” no. 9. Paris: Editions de Seuil. 1954.

La Strada: Un film de Federico Fellini. Bastide, Francis-Régis, Juliette Caputo, and Chris Marker. Paris: Editions du Seuil, 1955. With contributions by André Bazin, Alain Resnais, and Guido Cincotti.

Coréennes. Collection “Court-Métrage” no. 1. Paris: Editions de Seuil. 1959.

Commentaires. Paris: Editions du Seuil. 1961. Contains the text of Les statues meurent aussi, Dimanche à Pékin, Lettre de Sibérie, L’Amérique rêve, Description d’un combat, and Cuba Si!

Commentaires II. Paris: Editions du Seuil, 1967. Contains the text of Le Mystère Koumiko, Soy Mexico (an imaginary film), and Si j’avais quatre dromadaires.

Le fond de l’air est rouge. Scènes de la troisième guerre mondiale 1967-1977. Paris: Editions François Maspero, 1978.

Le dépays. Paris: Editions Herrscher, 1982.

La renfermée: La Corse. Text by Marie Susini and photos by Chris Marker. Paris: Editions de Seuil. 1981.

La Jetée. New York: Zone Books, 1992.

La petite illustration cinématographique: Chris Marker, Silent Movie. Columbus: Wexner Center for the Arts, Ohio State University, 1995.

Poetry

“Chant de l’endormition.” Le Mercure de France 1067 (1947): 428-34.

“Romancero de la montagne.” Esprit 135 (July 1947): 90-98.

“La dame à la licorne.” Le Mercure de France 1024 (December 1948): 646- 48.

“Les séparés.” Esprit 162 (December 1949): 921-22.

Comic Strip Drawings

“La pathétique et réelle aventure du manuscrit génial. . .” 27, rue Jacob, no. 1 (Spring 1952), no. 2 (Summer 1952), no. 3 (Fall 1952).

“Carte véritable des temps que nous voyvons” 27, rue Jacob, 110. 4 (Winter 1952/1953)’

Translations

Hine, Al, Sergeant. “Christmas 1945.” DOC 47, no. 2/3 ( 1947): 39.

Chapman, Frederick Spencer. La jungle est neutre. Paris: Editions de Seuil, 1951.

Thurber, James, and Elwyn Brooks-White. La quadrature du sexe. Paris: Editions de Seuil, 1952.

Powers, James Farl. Le prince de ténèbres. Translated by Charles Antonetti and Chris Marker. Paris: Editions de Seuil, 1952.

Stuart, Francis. La fille du vendredi-saint. Paris: Editions de Seuil, 1953.

Cuppy, Will. Grandeur et décadence d’un peu tout le monde. Paris: Editions de Seuil, 1953. Translated under the pseudonym Fritz Markassin.

Haldeman, Charles. Le Gardien du soleil. Paris: Editions de Seuil, 1965. Translated under the pseudonym T. T. Toukanov.

Lorenz, Konrad. Tous les chiens. Ions les chats. Paris: Flammarion, 1970. Translated under the pseudonym Boris Villeneuve.

Commentaries about Others’ Films

“Les hommes de la baleine.” [Mario Ruspoli, 1956]. Avant-Scène Cinéma 24 (15 March 1963).

“Le mystère de l’atelier quinze.” [Alain Resnais, André Heinrich, 1957]. Avant- Scène Cinéma 61/62 (July/September 1966): 73.

“Broadway by Light.” [William Klein, 1957]. In Anatole Dauman, Argos Filins: Souvenir-Ecran, edited by Jacques Gerber, 269. Paris: Editions du Centre Pompidou, 1989.

“La mer et les jours.” [Raymond Vogel, 1958]. Avant-Scène Cinéma 68 (March 1967): 61-66.

“A Valparaiso.” [Joris Ivens, 1963]. Image et Son 183 (April 1965): 73.

“Europort: Rotterdam.” [Joris Ivens, 1966]. Avant-Scène Cinéma 99 (January 1970): 40.

Articles, Critiques, and Short Notes

“L’art noir.” Afrique Noire, Collection “ODE.” N.d., Paris.

“A propos de paradis terrestre.” Esprit 129 (January 1947): 158.

“Une conférence de Louis Aragon.” Esprit 129 (January 1947): 170-72.

“En attendant la société sans classés?” Esprit 130 (February 1947): 312.

“Mais revenons au sérieux.” Esprit 130 (February 1947): 312.

“Les vaches maigres; Les vaches grasses; Les vaches moyennes.” Esprit 130 (February 1947): 320-21.

“Importé d’Amérique.” Esprit 130 (February 1947): 326.

“Nous avons un président.” Esprit 130 (February 1947): 329-30.

“Les trios petits cochons.” Esprit 131 (March 1947): 470.

“Le musicien errant.” Esprit 131 (March 1947): 475.

“Voxpopuli.” Esprit 131 (March 1947): 482-83.

“Deux petits nègres.” Esprit 131 (March 1947): 488.

“La mort de Searfaee, ou les infortunes de la vertu.” Esprit 131 (March 1947): 488-91.

“Yves Saignes: Le Jeune homme endormi.” Esprit 131 (March 1947): 524. “Maurice Collis: La cité interdite.” Esprit 131 (March 1947): 525.

“Bernard Voyenne: Honneur des hommes.” Esprit 131 (March 1947): 531.

“Actualités imaginaires.” Esprit 132 (April 1947): 643-44.

“Actualités éternelles.” Esprit 132 (April 1947): 644-45.

“On le voit . . .” Esprit 132 (April 1947): 663.

“Les dernières feux du roman: Par Lagerkvist: Le Nain; Henri Queffélec: La Culbute; Célia Bertin: La Parade des Impies.” Esprit 132 (April 1947): 703-7.

“Franz Villier: La vie et la mort de Richard Winslow.” Esprit 132 (April 1947): 709-10.

“Pierre Daninos: Eurique et Amerope.” Esprit 132 (April 1947): 710. “L’apolitique du mois.” Esprit 133 (May 1947): 808-12.

“L’apolitique de mois TT.” Esprit 133 (May 1947): 818.

“Un prologue que est tout un programme.” Esprit 133 (May 1947): 824-25. “Newsreel.” Esprit 133 (May 1947): 836-38.

“Le sommeil de l’injuste.” Esprit 133 (May 1947): 844-47.

“Le yogi et le commissaire—Stefan Zweig: Castellion contre Calvin.” Esprit 133 (May 1947): S74-77.

“André Berry: Les expériences amoureuses.” Esprit 133 (May 1947): 882-83.

“Le pain et le chien.” Esprit 134 (June 1947): 1089.

“Pôles.” Esprit 134 (June 1947): 1092.

“Actualités imaginaires.” Esprit 135 (July 1947): 134-37.

“Information.” Esprit 136 (August 1947): 285.

“Das tägliche Leben ohne Queffélec.” Esprit 137 (September 1947): 400-405.

“Introduction à la représentation du Mariage de Figaro.” Doc 471 (September 1947)-

“Grognement indistincts.” Esprit 138 (October 1947): 562-65.

“Sartre noster.” Esprit 139 (November 1947): 750-54.

“Le cheval blanc d’Henry Cinq.” Esprit 141 (January 1948): 120-27.

“Meteo Maximoff: Les Ursitory; Fernand Gregh: L’Age d’Or; Bernard Pingaud: Mon beau navire; Allan Seager: Equinoxe; Langsten Hughes: Histoires de blancs; Stefan Vincent Benet: Le Roi des Chats; James Gould Gozzens: Hommes et frères; Diana Frederica: Diana; Robert S. Close: Prend-mois matelot.” Esprit 141 (January 1948): 158-59.

“La science et la vie.” Esprit 143 (March 1948): 472.

“Sauvages blancs seulement confondre.” Esprit 146 (July 1948): 1-9.

“Newsreel.” Esprit 146 (July 1948): 93-94.

“Du Jazz considéré comme une prophétie.” Esprit 146 (July 1948): 133-38.

“L’affaire Tito vue de Yougoslavie; Lumière pour tous; Le Tito entre les dents.” Esprit 147 (August 1948): 207-12.

“Le male comportement de l’américain sexuel.” Esprit 147 (August 1948): 226-29.

“L’imparfait du subjectif.” Esprit 148 (September 1948): 387-91.

“Fernand Deligny: Les vagabonds efficaces.” Esprit 148 (September 1948): 131-35-

“Jean Auger-Duvignaud: Les dents ne poussent pas sur des chicots.” Esprit 149 (October 1948): 595.

“Loys Masson: L’illustre Thomas Wilson.” Esprit 150 (November 1948): 753- 54-

“C. S. Lewis: Le Grand Divorce.” Esprit 150 (November 1948): 754-55.

“‘K’ revue de la poésie. Nos. 1 et 2 consacré à Antonin Artaud.” Esprit 150 (November 1948): 755-56.

“L’aube noire.” DOC 49 (1949): n.p.

“Corneille au cinéma.” Esprit 153 (February 1949): 282-85.

“Fêtes de la victoire.” Esprit 156 (June 1949): 862-63.

“Les cent chef-d’oeuvre du cinéma.” Esprit 156 (June 1949): 878-80.

“Le passager clandestin.” Esprit 157 (July 1949): 1097-99.

“Le rosier de Madame Isou.” Esprit 158 (August 1949): 297-99.

“Cachez donc les poètes.” Esprit 162 (December 1949): 967-68.

“Le théâtre du peuple en Angleterre.” Parallèles 50 (3 January 1950): n.p.

“Aus dem Bereich des Amateurfîlms.” In DOK 50, Sondemummer “Film und Kultur,” 64. Stuttgart, West Germany: Joseph Rovan, 1950.

“Der Trickfilm.” In DOK 50 Sondemummer “Film und Kultur,” 75-76. Stuttgart, West Germany: Joseph Rovan, 1950.

“Orphée.” Esprit 173 (November 1950): 694-701.

“Croix de bois et chemin de fer.” Esprit 175 (January 1951): 88-90.

“Bernard Pingaud: L’amour triste.” Esprit 176 (February 1951): 314-15.

“Réunions contradictoires.” Esprit 178 (April 1951): 599-600.

“Petite suite sur thème de chansons.” Esprit 179 (May 1951): 765-69.

“Siegfried et les Argousins ou le cinéma allemand dans les chaînes.” Cahiers du Cinéma 4 (July/August 1951): 4-11.

“L’esthétique du dessin animé.” Esprit 182 (September 1951): 368-69.

“Gérald Mc Boing-Boing.” Esprit 185 (December 1951): 826-27.

“Le chat aussi est une personne.” Esprit 186 (January 1952): 78-79.

“Das Blut eines Dichters.” Filmforum 4 (January 1952): 3.

“Une forme d’ornement.” Cahiers du Cinéma 168 (January 1952): 66-68. Also in Images documentaires 15 (1993).

“La passion de Jeanne d’Arc.” Esprit 190 (May 1952): 840-43.

“Lettre de Mexico.” Cahiers du Cinéma 22 (April 1953): 33-35.

“Lettre de Hollywood.” Cahiers du Cinéma 25 (July 1953): 26-34.

“Le cinérama.” Cahiers du Cinéma 27 (October 1953): 34-37.

“L’avant-garde français: Entracte; Un chien andalou; Le sang d’un poète.” In Regards neufs sur le cinéma, Collection “Peuple et Culture” no. 8, edited by Jacques Chevalier, 249-55. Paris: Editions du Seuil, 1953.

“Un film d’auteur: La passion de Jeanne d’Arc.” In Regards neufs sur le cinéma, Collection “Peuple et Culture” no. 8, edited by Jacques Chevalier, 256-61. Paris: Editions du Seuil, 1953.

“Cinéma, art du XXIe siècle?” In Regards neufs sur le cinéma, Collection “Peuple et Culture” no. 8, edited by Jacques Chevalier, 499-502. Paris: Editions du Seuil, 1953.

“And Now This Is Cinerama.” In André Bazin et al. Cinéma 53 à travers le monde. Paris: Editions du Cerf, 1953.

“Hollywood: sur place.” In André Bazin et al. Cinéma 53 à travers le monde. Paris: Editions du Cerf, 1953.

“Cinéma d’animation: U.P.A.” In André Bazin et al. Cinéma 53 à travers le monde. Paris: Editions du Cerf, 1953.

“Une conversation sur la chanson entre un critique: Pierre Barlatier, un auteur: Francis Lemarque, un professeur: Solange Demolière, un folkloriste: Maurice Delarue, et un auditeur: Chris Marker.” In Regards neufs sur la chanson. Collection “Peuple et Culture” no. 9, 16-24. Paris: Editions du Seuil, 1954.

“Demi-dieux et doubles croches.” In Regards neufs sur la chanson. Collection “Peuple et Culture” no. 9, 79-89. Paris: Editions du Seuil, 1954.

“Petite Planète.” 27, rue Jacob 10 (Summer 1954): 1.

“Le monde animal ne connaît pas la vedette . . 27, rue Jacob 10 (Fall 1954): 1, 6.

“Adieu au cinéma allemand?” Positif 12 (November/December 1954): 66- 71. German version: “Deutscher Film adieu?” In Der Film — Manifeste, Gespräche, Dokumente, Band 2, edited by Theodor Kotulla, 132-38. Munich: Piper Verlag, 1964.

“Wolfgang Staudte.” Cinéma 55 I (November 1954): 33-36.

“On the Waterfront.” Esprit 224 (March 1955): 440-43.

“Clair de Chine. En guise de carte de voeux, un film de Chris Marker.” Esprit 234 (Suppl., January 1956): n.p.

“Der Film von morgen.” Film 56 2 (February 1956): 67-71.

“Un film blanc: Moranbong.” [Jean Claude Bonnardot, Armand Gatti]. Spectacles I, Nouvelle Série, (1960): n.p..

“Zu einem Skandal.” Filmstudio 43 (10 May 1964): 31.

“Beitrag auf dem freien Forum in Leipzig.” Filmwissenschaftliche Mitteilungen I (Berlin, 1964): 199-201.

“L’objectivité passionnée.” Jeune Cinéma 15 (May 1966): 12-13.

“Let Us Praise Dziga Vertov.” In Sowjetischer Dokumentarfilm,edited by W. Klaue and M. Lichtenstein, 70-71. Berlin: Staatliches Filmarchiv der DDR, 1967.

“Les révoltés de la Rhodia.” Le Nouvel Observateur 123 (March 1967): 26.

“L’Aurore d’un cinéma ouvrier: Transcription d’un débat entre Chris Marker, Bernard P, and CG et le public après une projection à Bançon de films du Groupe Medvedkine.” A non-referenced press article from the ISKRA archives.

“Cinéma cubain: Che Guevara à 24 images/seconde.” Cinémonde 1832 (21 April 1970).

“Le ciné-ours.” La Revue du Cinéma|Image et Son 255. Themenheft Medwedkin (December 1971): 4-5.

“Reci Tridniho Boje.” Film a doba 18, no. 2 (1972): 86.

“Au Creusot un musée de question.” L’Estampille 42 (May 1973): 37-40.

“Kashima Paradise.” Ecran 74 30 (November 1974): 74-75. Also appeared as the forward in Deswarte, Bénie, ed. Kashima Paradise: un film de Yann Le Masson et Bénie Deswarte. Lyon: Deswarte/Garnier, 1975.

“William Klein: peintre, photographe, cinéaste.” Graphis 33 (May/June 1978): 495.

“Les gribouilles d’Antenne 2.” Liberation, 22 December 1983, n.p.

“Terminal Vertigo.” Monthly Film Bulletin 51, no. 606 (July 1984): 196-97. A conversation between Chris Marker and his computer.

“Photos of Kurosawa’s Ran and of Japan.” Traverses 38/39 (November 1986): 13, 80, 137.

“L’Héritage de la chouette.” XXV Mostra Internationale Del Nuovo Cinema. Pesaro, Italy: Pesaro Film Festival XXV Catalog, 1989.

“De l’ordre du miracle.” [Alain Cuny], Libération, 18 May 1994, 40.

“A Free Replay: Notes sur ‘Vertigo.'” Positif 400 (June 1994): 40.

“Le tombeau d’Alexandre.” Le Nouveau Commerce, 88/89 (Fall/Winter, 1993), 17-48.

“Le tombeau d’Alexandre.” In Presseheft Locarno, 1994.

“Effets et gestes.” Vogue, December/January 1994/95, 208-11, 263. Text from Jean-Claude Carrière, photos by Chris Marker.

“The Rest Is Silent.” Chris Marker: Silent Movie. Columbus: Wexner Center for the Arts, Ohio State University, 1995.

“Marker’s Slide Show.” Macintosh Director File of Xplugs. Un Regard Moderne. https://www.unregardmoderne.com/spip. [NB: page retrieved 3/1/2015 but this content missing]

Interviews

Dubreuilh, Simone. Lettres Françaises, 28 March 1957.

Gendron, Francis. “Le socialisme dans la me.” Miroir du Cinéma 2 (May 1962): 12.

h. h. (possibly Hermann Herlinghaus). “Chris Marker: Ich werde bestimmt wiederkommen.” Deutsche Filmkunst I (1962): 26-27.

Pay, Jean-Louis. Miroir du Cinéma 2 (May 1962): 4-7. Also in Jacques Gerber, ed. Anatole Dauman: Souvenir-Ecran. Paris: Editions du Centre Pompidou, 1989.

Anonymous. “Chronisten unserer Zeit: Chris Marker [“Gespannt auf 1964″].” Filmspiegel 23 (1963): 3.

Gersch, Wolfgang. “Der schöne Mai.” Filmwissenschaftliche Mitteilungen I (1964): 194-98. Also in Hermann Herlinghaus, ed. Dokumentaristen der Welt in den Kämpfen unserer Zeit. Berlin: Henschel, 1982.

Ritterbusch, R. “Entretien avec Chris Marker.” Image et Son 213 (February 1968): 66-68.

Philipe, Anne. “Medvedkine, tu connais? Interview avec Sion et Chris Marker.” Le Monde, 2 December 1971, 17.

Walfisch, Dolores (possibly Chris Marker). “Level Five.” The Berkeley Lantern (November 1996). Cited in Level Five. Paris: Argos Presseheft, 1997.

Frodon, Jean-Michel. “Je ne me demande jamais si, pourquoi, comment. . .” Le Monde, 20 February 1997.

Douhaire, Samuel, and Annick Rivoire. “Marker Direct.” Filmcomment, May/ June 2003, 38-41. Originally published in Libération, 5 March 2003.