Another Villeneuve

L’essai proposé ici se prend au jeu de la compagnie des images. Il propose l’invention d’un aller-retour sur Chris Marker. Nous sommes à bord d’un train : les images défilent au rythme de la machine ; elles évoquent d’autres images, des pensées et des souvenirs. Disons, par utopisme, que l’on dispose à volonté de toutes les images de Marker et de leurs commentaires – chose apparemment utopique tant le cinéaste lui-même a contribué à la difficulté de les rassembler. Le compartiment est une salle de projection, là où le défilement du paysage croise une œuvre aussi singulière que nécessaire. Le trajet se découpe en deux temps. Le voyage est éternel.

Excerpt From: Johanne Villeneuve. “Chris Marker.” iBooks. https://itun.es/us/dVEAJ.l [also available as kindle book]

The essay proposed here takes on the game of the enterprise [company, club, society] of images. It proposes the invention of a round trip through (the landscape of) Chris Marker. We are on board a train: the images stretch out to the rhythm of the machine; they evoque other images, thoughts and memories. Let us say, as utopianists, that we are in possession at will of all the images of Marker and of their commentaries – a thing apparently utopian not least as the filmmaker himself contributed to the difficulty of assembling them. The compartment is a film theatre, there where the stretch of the landscape crosses a body of work as singular as necessary. The trajectory divides itself into two times. The trip is everlasting.

Le train en marche - Alexandre Medvedkin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *